Forum ..:: Grunge Is Not Dead ::.. Strona Główna
Autor Wiadomość
<    Gitara Elektryczna   ~   Korpus
Johnny
PostWysłany: Śro 22:33, 24 Maj 2006 
Dead Man
Dead Man


Dołączył: 03 Maj 2006
Posty: 263
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Częstochowa


[link widoczny dla zalogowanych]

Korpus jest głównym elementem składowym gitary, nadającym jest określone brzmienie, a także łączącym jej poszczególne części (szyjkę, mostek, układ elektryczny).

Korpus może być wykonany jako pudło rezonansowe (hollow-body), pudło rezonansowe z umieszczonym centralnie blokiem z litego drewna (semi-hollow-body) oraz lite drewno (solid-body).

Gitary hollow-body z reguły charakteryzują się głębokim i ciepłym brzmieniem. Płyta wierzchnia tych gitar jest z reguły wykonana ze świerka, klonu, cedru i mahoniu. Boki i płyty spodnie natomiast są najczęściej wykonywane z klonu, palisandra i mahoniu, ale stosuje się także inne gatunki, jak orzech, jesion, platan czy soplica. [rys. powyżej przedstawia przekrój korpusu typu hollow-body]



Korpusy typu semi-hollow-body są rozwiązaniami pośrednimi pomiędzy hollow-body i solid-body. Drewniany klocek wklejony w centralnej części korupu jest najczęściej wykonany ze świerka lub klonu. Pudło rezonansowe ma tu mniejszą objętość, lecz jednak zachowuje jeszcze podobny charakter akustyczny jak hollow-body, będąc przy tym mniej czułym na wzbudzenia. [rys. powyżej przedstawia przekrój korpusu typu semi-hollow-body]



Najbardziej popularne korpusy to solid-body, czyli wykonane z litego drewna. Nie są one podatne na wzbudzenia, dają mocny i selektywny dźwięk, a przy tym są najłatwiejsze w produkcji. Do produkcji tych korpusów stosuje się wiele gatunków drewna, przez co nie jest trudno znaleźć dwa identycznie wyglądające instrumenty o zupełnie innym brzmieniu. Ogólnie rzecz biorąc, twarde gatunki drewna dają brzmienie mocne i jasne, o małej ilości składowych harmonicznych, natomiast miękkie gatunki drewna to brzmienie ciepłe i miękkie. Im korpus będzie większy i grubszy, tym instrument będzie posiadał większy rezonans, a dźwięki wybrzmiewać będą dłużej. Często łączy się różne gatunki, aby uzyskać odpowiednie brzmienie. Dzięki takim zabiegom możliwe jest stworzenie instrumentu odpowiadającego konkretnym potrzebom. [rys. powyżej przedstawia przekrój korpusu typu solid-body]



Jako materiał stosowany przy wytwarzaniu korpusów solid-body można podać przykładowo: jesion, klon, olcha, jawor, orzech, topola, lipa, kasztan, brzoza czy mahoń. Gitary ekskluzywne posiadają często korpusy z gatunków egzotycznych, takich jak: teak, koa, bubinga, paduak, zebrawood, shedua.

Krótka charakterystyka popularnych gatunków drewna:

Jesion - brzmienie twarde, ostre i jasne. Dobrze radzi sobie z mostkami typu vibrato. Z wbudowanym przetwornikiem single-coil łatwo uzyskuje się charakterystyczny, dźwięczny dźwięk bell-tone.

Lipa amerykańska, (baswood) - doskonała do ostrej muzyki, równomierne i pełne wybrzmiewanie, dźwięk dobrze zbalansowany, dobra współpraca zarówno z przetwornikami typu single jak i humbucker.

Olcha - uniwersalne drewno o równym wybrzmiewaniu, zbalansowanym brzmieniu i umiarkowanym ataku.

Klon - silny atak, szybki wybrzmiewanie, przejrzyste i jasne brzmienie, czysty w wysokich częstotliwościach.

Mahoń - brzmienie ciepłe, pełne i śpiewne, długie wybrzmiewanie, mocne niskie i środkowe częstotliwości.

Topola - głębokie niskie tony, równomierne wybrzmiewanie, miękkie środkowe częstotliwości, bardzo lekka.

Ciekawąstką jest fakt wykorzystywania innych materiałów do produkcji korpusów. Pleksiglas (Fender, Ampeg/Dan Armstrong), włókna szklane (National Glenwood, Belmont), aluminium (Talbo), stop aluminium-magnez (Veleno), kompozyty grafitowo-epoksydowe (Steinberger, Status).

Ze względów praktycznych (a także kosztów) korpus jest najczęściej sklejany z kilku kawałków drewna. Klejenie może się odbywać wzdłużnie (tak jak na poprzednim rysunku), ale też może być stosowane przy płytach o obrysie odpowiadającym końcowemu profilowi korpusu. Stosuje się także połączenia będące połączeniem opisanych metod. Należy tu dodać, iż korpusy wieloczęściowe mogą się pochwalić lepszymi własnościami mechanicznymi, nie ulegają wypaczeniu, a przy tym nie tracą wiele ze swych właściwości brzmieniowych.

Istnieje pewna odmiana korpusów solid-body, która ma pewne cechy korpusów semi-hollow-body. Są to korpusy posiadające wewnątrz puste przestrzenie z uwięzionym powietrzem (Tone Chamber).
Wykończenie korpusu to najczęściej lakierowanie, które przede wszystkim jednak zabezpiecza drewno przed brudem, wilgocią, tłuszczem itd. Obecnie istnieje bardzo zróżnicowana oferta w tym zakresie. Stosuje się zarówno lakiery kryjące, jak i przezroczyste, które dodatkowo mogą być koloryzowane. Często stosowanym rodzajem wykończenia jest tzw. Sunburst. Jest to technika lakierowania polegająca na cieniowaniu koloru w taki sposób, aby na brzegach uzyskać kolor czarny, a w centralnej części korpusu wydobyć naturalny obraz drewna z widocznymi słojami.



by Sławomir Sobczak


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Johnny dnia Pon 20:59, 03 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Swimmerh20
PostWysłany: Sob 13:12, 17 Mar 2007 
Stay Away
Stay Away


Dołączył: 17 Mar 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3


Nicole Kidman Blowjob!
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Eredmoup57
PostWysłany: Czw 18:41, 03 Maj 2007 
Stay Away
Stay Away


Dołączył: 03 Maj 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3


[link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
Forum ..:: Grunge Is Not Dead ::.. Strona Główna  ~  Gitara Elektryczna

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach